Sirenas de la Loba bestaat uit: Janina Stopperka, Georgette Nirmala Elders & Joyce Hellendoorn.

‘Wij hebben alle drie een uniek pad afgelegd in ons leven en vinden elkaar in de zielenstem en klanken, in ritme en meerstemmige melodie.
We zijn als een soort onderzoekers van de stem, lijf en muziek gedoken en gingen op reis naar onze diepste ziele roerselen.
Vanuit een gezamenlijke missie om het vrouwelijke principe weer in de wereld te brengen, vrouwen van zichzelf te laten houden, het vrouwelijke te onderzoeken. Vanuit het vrouwelijke in onszelf de verbinding te maken met het mannelijke principe om samen in harmonie het innerlijk kind te omarmen en te vieren. Hierin hebben we elkaar gevonden in onze wederzijdse passie voor klank en wereldmuziek.’

Onze heldin is Clarissa Pinkola Estes:

Jungiaanse psycho analytica en schrijfster van internationale besteller “ De ontembare vrouw”. In het  engels  heet het  boek: ”Woman who runs with the wolves

Het boek inspireert ons al zo’n 25 jaar om te zingen, dansen, verhalen te vertellen door middel van muziektheater, maancirkels te geven, Oerstem workshops, het vrouwenkoor Sistas en een Quest of the Wild Woman te organiseren rond het archetype de wilde vrouw ”La Loba”.

 

“Het enige dat La Loba doet is het verzamelen van beenderen. Het is bekend dat ze vooral datgene verzamelt en bewaart wat voor de wereld verloren dreigt te gaan. Haar grot is gevuld met de beenderen van allerlei woestijndieren: herten, ratelslangen, kraaien. Maar haar specialiteit is, zegt men, Wolven.”

Clarissa Pinkola Estes

 

Wie is het archetype La Loba, de wolfsvrouw in het boek Woman who run with the wolves?

In elke vrouw zit een krachtige drijfveer, vol goede instincten, gepassioneerde creativiteit en tijdloos weten. Dat is de Ontembare Vrouw, die de instinctieve natuur van vrouwen representeert. Maar zij is een bedreigde soort. Hoewel de gaven van een wilde natuur ons bij onze geboorte zijn toebedeeld, heeft de poging van de maatschappij om ons te ‘civiliseren’ naar een star rolpatroon de diepe, levend gevende boodschappen van onze ziel gesmoord. Het boek heeft vrouwen de moed geven om te luisteren naar hun vrouwenziel en deze een stem te geven in de maatschappij.

Sirenas de La Loba zijn Joyce Hellendoorn, Georgette Elders en Janina Stopperka. Zij brengen met hun oerstemmen, de kale beenderen weer tot leven van de wolfsvrouw, La Loba. Ze zingen de verhalen van de ziel. De vergeten liederen die liggen te wachten in de aarde. Zij roepen vrouwen op hun Oerstem, hun zielen stem te ontdekken dmv Oerstem workshops en Magische concerten die zij geven.

Met hun unieke stemmen maken ze een wereldreis van oa Roma songs, Balkan liederen, Native chants, Mantra, Joiks. Zij creëren nieuwe ruimtes met hun stemmen in traditionele songs, improvisaties, eigen liederen en inspiraties uit de natuur. Soms ruw en rauw, dan weer zacht en teder. Soms heel harmonieus dan weer schurend en weerbarstig, in en out of the box dus. Bovenal lekker organisch, wild en vrouwelijk. Een unieke combinatie van schijnbare tegenstellingen. Zij begeleiden zichzelf op de frame drums, accordeon, ukelele, klankschalen, piano en sansula.

edf

Hoe hebben jullie je Oerstem ontdekt?

Janina Stopperka

De oerstem is voor mij die stem, die spreekt zonder dat mijn hoofd er van tevoren over na heeft gedacht of het wel kan dat ik dit nu zeg. Mijn oerstem is de klank van mijn stem, die uitdrukt wat ik voel. Mijn oerstem spreekt soms ook met woorden, vooral als ik woedend ben. Dan kan ik soms versteld staan van hetgeen ik zo net heb gezegd, hetgeen namelijk, wat ik eigenlijk juist niet wou zeggen, om de ander niet pijn te doen. Maar achteraf besef ik dan, dat het belangrijk was voor mij en voor de ander.

Mijn oerstem komt vanuit mijn onderbuik, mijn oerstem is heel krachtig. Ik hoef niet altijd met mijn oerstem te zingen of te praten, maar wanneer ik het idee heb, dat mensen om me heen geen rekening met mijn behoeftes houden, dan is vaak mijn oerstem nodig om mijn plaats (weer) in te nemen. 
De oerstem is dus niet hard of laag, maar zij is verbonden met de kracht van mijn ziel en mijn lijf.

Mijn stem is niet altijd geweest zoals zij nu is. In de loop van de jaren heb ik beseft, dat mijn stem heel nauw verbonden is met mijn persoonlijkheid. Als ik onzeker was,dan werd mijn stem hees en luchtig. Hoe meer ik mij durfde te uiten, bijvoorbeeld door toneel te gaan spelen en door therapie, hoe steviger mijn stem werd.

Toen ik een burn-out kreeg en als gevolg daarvan een heel diep liggend trauma moest oplossen, toen was er op eens mijn oerstem.Het ontdekken van mijn ware stem, de stem van mijn ziel, was dus een lange weg, die met veel meer factoren te maken had dan met alleen met zangles.

De klank van mijn eigen stem geeft mij troost en laat mij verbondenheid voelen met andere stemmen die ik eerder heb gehoord, een verbondenheid vanuit de ziel met alle voelende mensen. Dat is een ongelooflijke rijkdom, die ik graag met anderen wilt delen als zangcoach en koorleidster. De oerstem is  als een onuitputtelijke bron van hoop, liefde en levensenergie.

georgette dans

Georgette Elders

Mijn Oerstem ontdekte ik in mijn kindertijd. Ik danste en zong het liefste in de natuur. Ik ben opgegroeid aan het strand in Zandvoort. Met de wind in mijn haren en de zon op mijn gezicht, zong ik samen met de klanken van de zee en smolt samen de natuur in en om mij heen. Deze diepe gevoelde eenheids ervaring is altijd mijn gids geweest in mijn leven. 

Het zingen en dansen werd een dagboek voor mij waarin ik helemaal bij mijn emoties kon komen zonder oordeel. Gewoon puur klank, beweging en opschonen van mijn emotionele mentale toestand als dat mij belemmerde  zodat mijn energie weer vrij kon stromen in mijn lijf. Vanaf mijn 18de jaar stapte ik de wereld van de Indiase Tempeldans & Yoga, Moderne Dans, Jazz en wereld zang  binnen….. mijn hart stroomde over van een vreugde. Mijn pad op moeder aarde werd mij helder voor ogen, deze vreugde wilde ik delen met iedereen, die op mijn pad kwam.

Mijn grootse inwijding in het leven  was tijdens de bevalling van mijn oudste dochter Jade 29 jaar geleden. Daar gaf ik adem en klank aan mijn weeen. Waardoor angst en pijn getransformeerd werden in liefde en compassie naar mezelf.

Het moeder zijn van  drie volwassen kinderen en kleinzoon  is een mega levenservaring waaruit ik mijn inspiratie hebt gehaald voor het werken met al mijn leerlingen o.a zwangeren kinderen, ouderen en tieners in de afgelopen 30 jaar. Ik gebruik dans, yoga, massage, muziektheater en emotioneel lichaamswerk technieken voor mezelf en mijn leerlingen.

joyce drum staand 2

Joyce Hellendoorn

Als kind was ik heel erg verlegen en durfde ik mijn stem niet te laten horen. In groepen maakte ik me onzichtbaar en werd ‘de muis’ genoemd. Mijn introverte zelf aangenomen beschermings mechanisme werkte prima, niemand wist wie ik was…Je kunt je voorstellen dat me dat op latere leeftijd ging opbreken, met ook nog leeuw als sterrenbeeld.

Mijn stem is samen met mijn persoonlijke ontwikkelings proces mee geevolueerd. Vroeger was mijn stem heel zacht en ook hoog. Het is niet zo dat ik nu heel hard praat maar wel belichaamd en daardoor krachtiger. Ik heb vanaf mijn 18e zanglessen genomen om meer volume in mijn stem te krijgen. Eerst klassiek wat erg veel frustraties met zich mee bracht aangezien ik een zanglerares had die steeds expres riep Wat zeg je?’ als ik iets vertelde, wat uitmondde in nog zachter gemompel van mijn kant. Vervolgens een lichte muziek docente die mij leerde wat een borststem was en hoe die te durven gebruiken.

Pas rond mijn 25ste brak mijn stem door. Ik deed mee aan een CD opname op Archeon in de Romeinse tijd en werd gevraagd te improviseren. Ik schrok van mijn eigen stemgeluid, het voelde geweldig en tintelend en tegelijkertijd was ik toch niet aanwezig in mijn lijf. Er ontstond een diepe wens dit te belichamen.Door middel van 5 ritme dans in combinatie met klank maken leerde ik dat stap voor stap.Enkele jaren later ontdekte ik de Soul Voice methode wat in wezen gaat over klank maken wat er in je leeft, zowel dissonante als harmonieuze klanken. Ik merk dat mijn stem gaandeweg steeds krachtiger is geworden en meer en meer oerinstinctief.